
"tafelblad"
21 juli 2023
De "dubbele" tafelvloer, met een dikte van ruim 3 mtr, op ca. 21 mtr is volop in uitvoering. De hoeveelheid toegepaste wapening is aanzienlijk!
De "dubbele" tafelvloer, met een dikte van ruim 3 mtr, op ca. 21 mtr is volop in uitvoering. De hoeveelheid toegepaste wapening is aanzienlijk!
Het opgaande betonwerk is in uitvoering, de wanden en kolommen van 6m+ tot 12m+ zijn inmiddels gestort. Ook zijn de tussenvloeren op 6m+ al gerealiseerd. Vanwege de bereikbaarheid worden grote hoeveelheden steigerwerk toegepast.
De begane grondvloer is gestort en we zijn druk bezig met het opgaande betonwerk. De eerste wanden en kolommen op de begane grond zijn inmiddels al gereed. Er wordt veel wapening toegepast om de grote belastingen te kunnen afdragen.
Sinds november 2022 is er veel werk verzet. Inmiddels is de keldervloer gestort, zijn de stempelramen verwijderd en is het opgaande betonwerk in uitvoering.
Inmiddels is er een stempelraam aangebracht en wordt de bouwkuip ontgraven. Dit zal dit eind november gereed zijn waarna de fundering gestort wordt. Tevens zal in november de eerste torenkraan worden geinstalleerd.
Inmiddels zijn de archeologen van BOOR begonnen met het voorzichtig blootleggen van de restanten van het Rotterdam uit de 17e eeuw
Vrijdag 30 september is de laatste van de 110 funderingspalen succesvol aangebracht. Ondertussen is gestart met het werk aan de fundaties voor de beide torenkranen.
We zijn begonnen met het aanbrengen van de funderingspalen. Om zoveel mogelijk geluid -en trillingshinder te voorkomen worden de funderingspalen geboord in plaats van traditioneel geheid. Het aanbrengen van de funderingspalen duurt ongeveer 6 maanden.
Op 17 maart zijn de laatste damwanden van de bouwkuip aangebracht. Helaas kregen we de rij planken aan de Rodezandzijde niet goed op diepte met de druktechniek en moesten we de planken traditioneel heien.
De sloopwerkzaamheden zijn in volle gang en verlopen zeer voorspoedig. De vleugel van het oude postkantoor aan de Rodezand is er bijna tussenuitgeknipt. De sloopwerkzaamheden duren tot medio december 2021.
Om alle werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om de Rodezand (tussen de Meent en Stadhuisstraat) vanaf 16 augustus gedurende de gehele bouwperiode (ca. 4 jaar) af te sluiten voor doorgaand rijverkeer.
Met een symbolische druk op de knop is op 14 juli officieel het startsein gegeven voor de realisatie van POST Rotterdam. De internationale ontwikkelaar Omnam Investment Group heeft de realisatie in handen gelegd van "The Post Bouw Joint-Venture": een combinatie van BESIX NL samen met Rizzani de Eccher. Vanaf 16 augustus gaan de handen echt uit de mouwen. En starten we met de voorbereidende werkzaamheden en het afsluiten van de Rodezand.